اخبار و مقالات

رنگ های خوراکی مجاز و غیر مجاز کدامند؟
تاریخ انتشار : 1397/6/21 ساعت 09:23:48
مجله خبری لحظه نما:چند هفته پیش، خبری از پلمپ شدن رستورانی معروف در خیابان سهروردی در خبرگزاریها پخش شد. این رستوران معروف و گران قیمت به علت استفاده از رنگ های غیر مجاز خوراکی بسته شد و سوالات زیادی درباره رنگ های خوراکی خوش آب و رنگ در ذهن مردم برجای گذاشت. امروز در بیشتر مواد غذایی از شیرینی شکلات و انواع دسر گرفته تاکباب و پلو، از رنگ های خوراکی استفاده می شود. این رنگها اگرچه ظاهری زیبا به غذاهامی دهند اما آسیبهایی را هم به بدن وارد می کنند و سلامت ما را به خطر می اندازند. 

رنگ های خوراکی ازکجا آمده اند؟
رنگ های خوراکی به دو دسته مجاز و غیرمجاز تقسیم می شوند. رنگهای مجاز در کارخانه های خارجی تولید می شوند و به صورت مجاز به کشور وارد می شوند؛ این نوع از رنگ ها دارای مجوز از سازمانهایی معتبر در کشور خود هستند و تنها نکته استفاده از انها این است که باید دوز مصرف آنها رعایت شود و بیشتر از حد مجاز در محصولات و مواد غذایی استفاده نشوند. کارخانههایی با وارد کردن این رنگها محصولاتی مانند شکلاتها و آب نباتها را رنگی می کنند.

رنگ های غیر مجاز کدامند؟
 رنگ های غیرمجاز، رنگ هایی گمنامند که معلوم نیست از کجا سر در آورده اند. این رنگ های غیرمجاز برای مصرف غذایی نیستند و برای استفاده در کارخانههای مختلفی مانند نساجی، صنایع رنگ سازی و حتی رنگرزی در فرش ها استفاده می شوند، دست به دست به فروشندهها و شیرینی پزی ها می رساند و به صورت غیرمجاز در خوراکی ها استفاده می شوند. بسیاری از خانمها هم بی خبر از مضرات آنها و غیربهداشتی بودن رنگها با اعتماد به فروشنده، رنگهایی که ناخالصیهای زیادی دارند و بسیار برای سلامت مضر هستند به سفره غذایی خانواده خود راه می دهند.

عامل سرطان، گرمی چند؟
 متاسفانه تمامی رنگهای که در فروشگاهها و عطاریها به فروش میرسند، غیرمجازند. شاید شما هم جز افرادی باشید که اهالی خرید شکلاتها و شیرینی هایی که در خانه طبخ می شوند، هستند و تصور کنید که این نوع از خوراکیها سالم ترند. باید بدانید که در همه این شکلاتها و کیکها از رنگهای مخصوصی رنگرزی استفاده شده است. رنگهای مجاز در فروشگاهها و عطاریها توزیع نمی شوند و تنها کارخانه های معتبر این رنگها را مورد استفاده قرار میدهند.

 رنگ های خوراکی با بسته بندی معتبر وجود ندارد
بهتر است اسم زعفران را از این پودرهای شیمیایی جدا کنیم. زعفران پودر و ادویه ای با ارزش غذایی بالاست که به عطر و طعم غذا کمک می کند اما رنگی که شبیه رنگ زعفران است، چیزی جز رنگ شیمیایی غیرمجاز نیست. متاسفانه وزارت بهداشت هیچ رنگ خوراکی معتبری را با بسته بندی و مهر استاندارد در فروشگاهها یا عطاریها توزیع نکرده است و تمامی رنگ هایی که در اغلب شیرینی پزی های کشور استفاده می شوند، رنگهای غیرمجاز هستند که در سطح وسیعی در کشور استفاده می شوند. 

چه به روزمان می آورند؟
درباره مضرات استفاده از رنگهای خوراکی زیاد شنیده ایم اما واقعیت این است که هنوز تحقیقات عمده و مهمی درباره آسیبهای ناشی از خوردن رنگ های غیرمجاز انجام نشده است. هیچ کس نمی تواند، منکر خطرناک بودن این مواد شیمیایی برای بدن شود؛ دانشمندان و پژوهشگران تحقیقات گستردهای را درباره آسیب رنگهای غیر خوراکی به بدن که هدف اصلی تولید آنها استفاده در صنایع بوده است، نکرده اند. ناگفته نماند که سرطان زا بودن این رنگها کاملا به اثبات رسیده است و در استفاده درازمدت از رنگهای غیرمجاز باید منتظر آسیب ناشی از آنها بود.

چگونه مچ متقلب را بگیریم؟
 شاید این سوال برای شما هم پیش بیایید که آیا با رفتن به رستوران و دقت کردن به پلو و غذاها یا با تست کردن طعم شیرینی می توان رنگ مجاز را از غیرمجاز تشخیص داد؟ متاسفانه نمی توان جواب امیدوارکننده ای به این سوال داد. شاید از رنگ و بوی پلو بتوان زعفران طبیعی را از رنگ غذا تشخیص داد اما راهی برای تشخیص دادن رنگ غذایی مجاز از غیرمجاز وجود ندارد. رنگهای خوراکی طعم و بویی خاصی ندارند و نمی توان آنها را شناخت. مصرف کنندگان چاره ای ندارند، جز اینکه به سازنده و آشپز اطمینان کنند.

کودکان را پیش فعال می کند. 
« رنگ های مجاز که توسط غذا و دارو و بادوز معین مصرف می شوند، بی ضرر و آزمایش شده هستند اما مقداری از این رنگها به صورت غیرمجاز و به صورت زیرزمینی تولید می شوند که اسیب هایی را به بدن وارد می کنند. استفاده از مواد غذایی غیر خوراکی مشکلاتی را در کودکان ایجاد می کند. تحقیقات نشان داده است که استفاده از این رنگها باعث بروز بیش فعالی یا ADHD در کودکانشان می شوند. شاید یکی از علل بالا رفتن این بیماری در کودکان خوردن رنگهای شیمیایی غیر خوراکی در انواع غذاها و دسرها باشد.»

به کبد و صفرا آسیب می رساند
این متخصص تغذیه معتقد است که رنگهای غیرمجاز در مسیر عبور خود از کبد، صفرا و کلیه ها عبور می کنند و باعث بروز بیماریهایی می شوند. با یک بار استفاده از پودرهای خوش آب و رنگ نباید بلافاصله منتظر ظاهر شدن علائم باشید. رنگهای غیرمجاز آرام آرام روی ارگانهای بدن شما اثر می گذارند و در درازمدت باعث بروز سرطات صفرا و کبد می شوند و نارساییهایی را در کلیه ها به وجود می آورند. مقدار حد مجاز رنگهای خوراکی هم با توجه به نوع وماده استفاده شده از آنها متفاوت است و بهتر است به دستورالعمل آنها توجه شود. می توانید برای اطمینان از سلامت غذاها و شیرینیها، از رنگهای طبیعی استفاده کنید و با خیال راحت مواد غذایی رنگارنگ را مورد استفاده قرار دهید..

چند گرم رنگ مجاز؟
استفاده از رنگ های مجاز به میزانی که توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده است بی ضرر است . کارخانه ها این رنگ های مجاز را از کشورهای معتبر خریداری می کنند و با گرفتن مجوز رنگ ها را مورد استفاده قرار می دهند که می توان به میزان یک ممیز یک دهم گرم برای هر فرد استفاده می شود. البته مقدار مجاز برای استفاده از رنگ های دارای استاندارد جهانی روی بسته بندی آنها نوشته شده است، با توجه به علاقه بسیاری از خانم های ایرانی برای طبخ شیرینی در خانه بهتر است وزارت بهداشت با در دسترس قرار دادن رنگ های مجاز که طرز تهیه آنها روی بسته بندی درج شده است از مصرف رنگهای غیر مجاز جلوگیری کند. بسیاری از رنگ های غیر مجاز یا در کشور خودمان ساخته می شوند یا از کشور چین به ایران می آیند.

چه کسی کارخانه اسمارتیزسازی پلمپ میکند؟
یکی از خوراکی های محبوب جهانی اسمارتیزهای M&Mاست که که با رنگ های اشتها برانگیزشان از کوچک و بزرگ دل می برند و کمتر کسی می تواند در برابر این خوراکی مقاومت کند. اما در مورد رنگهای مصنوعی این خوراکی شکلاتی هم شایعانی وجود دارد و کمپینهایی برای مبارزه با رنگهای مصنوعی تولید کنندگان این خوراکی به راه افتاده است. در نتیجه سخنگوی شرکت تولید کننده اعلام کرده که قرار است به زودی تمام ندارد و این کارخانه به این سو حرکت می کند که برای تولید تمام خوراکیهایش از رنگهای طبیعی کمک بگیرد تا
هیچ خطری سلامت مصرف کنندگان جهانی را تهدید نکند.